2019-10-29

Med service som ledord

I rakt nedstigande led är Roberth Sundberg köpman i fjärde generationen. Sedan 2006 har ”Robban” varit en av de drivande på ICA Krysset i Virserum. Med en känsla för kundernas önskemål och en strävan efter att hänga med i utvecklingen ser han ljust på framtiden.

Butiken i Virserum ägs av Roberth tillsammans med pappa Peter Sundberg som tidigare drev ICA butiken i Mörlunda. Tillsammans tog de över Krysset hösten 2006.

–Peter ringde och frågade mig om jag ville vara med och driva butiken här, förklarar Robban, och det blev ett ganska lätt beslut, så vi flyttade till Virserum.

Vid den tiden var han en av de yngsta ICA-handlarna i landet, 24 år gammal.

–Jag hade jobbat på ICA Maxi några år och är ju mer eller mindre uppväxt i en ICA butik, säger Robban och skrattar, dessutom hade jag ju bra lokalkännedom i och med att jag spelat hockey och gått i skolan här. Jag och min familj trivs här, och det finns mycket aktiviteter att göra på fritiden om man hinner.

Responsen från orten har alltid varit positiv och har betytt mycket.

–Utan våra trogna kunder funkar det ju inte, säger Robban

 

STORT UTBUD

En lokal handlare måste hela tiden var lyhörd för trender och vad som efterfrågas av kunderna.

–Vi har ju ett väldigt brett erbjudande till våra kunder med allt från blommor till lufttorkad skinka, säger Robban, mina dagar varierar ju från heltid på kontoret till fullt ös i butiken.

Under senare år har utbudet växt med både spel, post och pakettjänster. I takt med de nya tjänsterna har en förbutik byggt till där man expedierar detta. Här kan man också sitta ner och ta en kopp kaffe och lämna in en tipsrad.

–De olika servicedelarna hjälper oss att skapa trafik i butiken och det blir ett mervärde för oss men även för kunden som kan uträtta flera ärenden på samma ställe.

–Mycket har förändrats och vi har fått hänga med och lära oss nytt, förklarar Robban, många av de nya tjänsterna har krävt certifiering av personal för att bli godkända. Det har handlat om allt från penningtvätt till legitimationskontroll.

Även den omfattande mathanteringen kräver ju mycket kunskap och godkännande från myndigheter.

–I vår butik finns ett bas utbud av färdigrätter och även smörgåsar och smörgåstårtor som vi tillverkar här.

 

BRANSCH I STÄNDIG FÖRÄNDRING

Nu under hösten har ett nytt erbjudande lanserats för att underlätta för kunderna.

–Vi har nu hoppat på tåget med matkassar och erbjuder flera olika alternativ, berättar Robban, man beställer en av de färdiga kassarna, som även innehåller recept, och hämtar sedan upp dem i butiken. Det gjordes försök för några år sedan men nu tror jag att det är moget även för oss. Framåt kommer hela maskinparken med kylar och frysar att anpassas till nya miljökrav, men eftersom det är ett stort projekt ligger det i en 5-årig plan.

Roberth trivs bra med de olika utmaningarna som ligger framför och gillar när det blir lite extra drag i butiken vid en del arrangemang.

–Jag minns särskilt första gången sedan vi tagit över här och det var marknad, det var verkligen som en explosion här i butiken. Framförallt var det väl skillnaden mot en vanlig helg som blev så markant.

Annars är sommarmånaderna alltid lite mer med mycket sommargäster runt om i skogarna.

–Under sommaren befolkas ju många stugor av framförallt tyskar och danskar, menar Robban.

Då behövs en del extra personal för att komplettera den ordinarie styrkan på 12 personer, som då utökas med drygt hälften.

–Vi har haft lite av ett generationsskifte de senaste åren och vår medelålder ligger väl idag på ungefär 40år. Tillsammans med vår personal försöker vi skapa en positiv upplevelse i vår butik, avslutar Robban.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår